woensdag 18 mei 2011

Laptop aanschaffen?

Wat is je budget?
Heb je er een desktop thuis naast? Hebben ze op school desktop pc's? En zit daar alle benodigde software ook op?
Wat wil je met je laptop mee kunnen? Hoeveel heb je de zware software nodig op school t.o.v. office en internet activiteiten? Hoe vaak/hoe ver moet je met je laptop mee sjouwen? Wat is het risico van diefstal of schade?

Met andere woorden:
Waarom zou je een zware, dure, kwetsbare laptop aanschaffen als 95% van je werk op school of onderweg office werk is. Je intranet of blackboard raadplegen. Natuurlijk is het jammer als je net na het verhaal van de revitdocent zin hebt om het zelf nog eens te oefenen. Je moet je zelf dan tot plannen dwingen. Vanavond thuis ga ik lekker revitten.....
Voor beginnende studenten: waarom niet eerst een oudje van een familie of kennis overnemen en de tijd je raad laten geven. Dan ga je misschien de zomer erop wel keihard werk zoeken om dan je droom laptop te kopen.

De system requirements voor Revit kun je vinden bij autodesk. De Entry-Level is minimaal. Wie zijn laptop/software en activiteiten goed beheert kan ver komen met het minimale, zeker voor het 'leren'.
Voor het maximale is er geen redelijk te betalen laptop. Renderen (fotorealistisch plaatje of fimpje maken) bijvoorbeeld moet je niet willen op je laptop. klik hier voor de requirements 2016.
Persoonlijk zou ik voor een SSD al mijn boot partitie gaan. Inches van het beeldscherm maakt niet veel uit. Dat is persoonlijk. De resolutie van het beeldscherm is heel belangrijk.

Revitters met een laptop nodig ik uit hieronder hun ervaringen te geven: welke laptop type, processor, 32/64, grafische kaart, ram geheugen.

PS. Juni 2014 aanvulling t.b.v. Landstede studenten:
Al enige jaren is het verplicht om een eigen laptop te gebruiken bij de les. Revit neemt heel veel tijd in beslag van je studie, dus ook tijdens zelfstudie uren. De praktijk heeft geleerd dat studenten veelal spijt hebben als ze niet op hun eigen laptop aan hun Revit project kunnen werken. Bij aanvang van je tweede cursusjaar moet je dan ook een laptop mét Revit gereed hebben.

23 opmerkingen:

  1. ik gebruik al drie jaar een 13" Dell inspiron (win7,amd-k625,64b,4gb, grafisch geheugen 384mb) en kan Revit prima aan. Ding is niet goedkoop, maar wel heerlijk handzaam. 12inch is ook nog te doen. als de resolutie hoogte maar minimaal 768 is. een groot scherm met lage resolutie is zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1920x1200 is natuurlijk het mooist; je krijgt er héél veel op. Een ouwe man als ik, heeft dan wel een dikke vette leesbril nodig bij een 15inch.

      Verwijderen
    2. Wanneer je laptop acht als basis voor Revit gebruik dient, dan zou ik minimaal voor een hoogte van 1080 gaan. Breedte maakt minder uit.
      Schermafmeting is naar eigen voorkeur: een dikke bril of een grote tas!

      Verwijderen
  2. Rick van Wenum17 juni 2012 om 23:51

    Ik werk nu ongeveer 3 jaar met een Compaq Presario CQ61.
    Een aantal eigenschappen:
    - Windows 7 home premium
    - 64 bit
    - AMD Sempron
    - resolutie 1366 x 768
    - 15,6 inch beeldscherm
    - Videokaart ATI Radeon HD 4200

    Op deze laptop kan ik in principe goed werken met Revit, als de bestanden boven de 40mb komen word het lastig en krijg ik een schokkend beeld, ik denk dat je in het begin eerst op zoek moet gaan naar een wat goedkopere laptop. deze kostte 3 jaar geleden zo'n €450,-

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben in het bezit van de Toshiba Satellite A350D-20K. Ik heb deze laptop nu 3 jaar (de techniek is dus al weer verouderd) en heb er nog steeds veel plezier van. Zoals hierboven is beschreven kan je op elke laptop wel word, PowerPoint of Excel gebruiken. De zwaardere software als AutoCad en Revit is een ander verhaal. Deze laptop heb ik aangeschaft, zodat ik ook thuis van AutoCad en Revit gebruik kan maken. Hoewel ik deze laptop voor +- 700 Euro heb gekocht (er zijn veel duurdere) moet ik eerlijk toegeven dat de techniek super is. Voor een bouwkundig bureau is deze laptop absoluut onvoldoende, architecten en ingenieurs verwachten veel meer van een laptop, omdat de tekeningen veel zwaarder zijn. Voor school echter is dit een prima apparaat. Hoewel je het beter niet kunt doen, ben ik zelf ook veel aan het renderen. Hoewel dit veel van je laptop vraagt, is hij na 3 jaar nog prima te gebruiken. De laptops van tegenwoordig zijn veel beter dan die van 3 jaar terug. Voor 700 euro koop je nu een laptop die 3 keer beter is dan dat ding van mij.
    Technische gegevens:
    Processor:
    type : AMD Turion™ X2 Dual-Core Mobile Processor RM-72
    snelheid : 2.1 GHz
    2nd level cache : 1 MB

    Systeemgeheugen: (bij mij alles standaard)
    standaard : 4,096 (2,048 + 2,048) MB
    maximale uitbreiding tot : 8,192 MB
    technologie : DDR2 RAM (800 MHz)

    Harde schijf:
    capaciteit : 400 GB
    certificatie : S.M.A.R.T.
    toerental : 5,400 rpm

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor het komende cohort 2013/14 overweegt de vakgroep om tóch een laptop voor te schrijven waar Revit op draait. Wanneer je je aangemeld hebt voor de opleiding, neem daarover contact met me op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor Revit 2014 zijn de nieuwe System Requirements bekend. Windows XP wordt niet meer ondersteund. Windows 8 wel. Volg de link. voor mac is BootCamp of Parallels Desktop nodig.
    Het wil niet zeggen dat Revit niet te gebruiken is op minder dan de requirements. zeker voor eigen risico.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Iemand ervaring met een macbook pro 13 inch?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben in het bezit van een MacBook Pro 13 inch. Revit draait zelf niet op mac en je zal dus windows bij je mac op moeten zetten om het op je Macbook te laten draaien. Zelf heb ik tot op heden Revit op een andere computer staan waar ik regelmatig op oefen, Wil wel binnenkort windows bij me mac opzetten zodat ik Revit op mijn eigen mac kan doen. Eerst dacht ik, ik wil helemaal geen windows er bij opzetten maar je gebruikt windows impressiepe alleen voor Revit. Ik heb gezien hoe Revit op een Macbook draait met windows erop en draait er goed op, net zoals andere computers

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zou dit een goeie zijn voor Revit op school? Ik kom naar Interieur & Architectuur komend jaar
    Acer Aspire V3-571G-73638G75Maii i7, 8gb-DDR3ram, 15.6/1920x1080px-led, NVIDIA-GeForce-GT 710M-2048mb

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij voldoet, zo te zien aan de system requirements. bij Informatique.nl voor €790 zie ik. Valt mij mee voor deze specificatie. Voor goed Revit werk moet je niet minder hebben. Wél veel geld voor een beginnend student.
    Ik zie je verschijnen in augustus!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb, na een jaar Revit, me deze gekocht
    MSI GE70 2OE-015NL i7-4700,8/750GB,GTX765,17.3"(1920x1080)w8
    Wel aan de prijs €1150, maar ik weet dat ik hier toch helemaal voor ga. Goede adviezen hierboven. Succes bij de Revit-school Landstede.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo,

    Ik volg op dit moment een HBO opleiding waarbij ik les krijg in Revit 2014.

    Vooraf heb ik op internet de specificaties waaraan de laptop moet voldoen om Revit 2014 aan te kunnen opgezocht, deze voldeed hieraan.

    Tijdens de lessen slaat mijn computer echter vaak vast en werkt erg sloom, terwijl er voldoende vrij werkgeheugen is.

    Zou iemand mij een advies kunnen geven welke laptop ik het beste kan aanschaffen.

    Met vriendelijke groet,
    Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Niet alles los je op met een 'andere pc'. Heel veel wel, maar je wilt toch geen workstation van €2500 aan gaan schaffen? 2014 crasht bij mij ook vaker als de 2013. Heb je upd2 al geinstalleerd? Werk niet in realistic mode, Geen aliasing aan, controleer wel/geen direct3D. Kijk naar actieve processen. Niet teveel software tegelijk gebruiken. enz. Zelf met een i5 64b 4gb is te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit lijkt mij een nette laptop voor die prijs. Zeker voor studie doeleinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo,
    ik ben op zoek naar een laptop die ik thuis kan gebruiken om teksten te schrijven voor mijn eigen blog. Hij moet dus niet langzaam zijn. Weet je welke ik het beste kan gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Loop een winkel binnen, zoek er één die je mooi vindt en die je kunt betalen. De goedkoopste kan wat jij wilt:)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zou een MS Surface ook een geschikt device zijn? Voor Revit én intensief 'tab, tijdens de lessen, onderweg, achterover in de bank' gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De Surface pro 3 is een heel mooi apparaat. Het is eigenlijk een laptop in 'tab' vorm. Het schrijven met een stylus gaat beter dan welke ook. Ik weet een vertegenwoordiger die Revit er op draait. Maar dat was dan wel de i7.... en die is heel erg prijzig.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb begrepen dat we met Revit 2016 gaan werken in september, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Klopt; Revit, Acad, Navisworks 3ds 2016. ik moet de system requirement link ook aanpassen. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. henry
    mijn dochter gaat vanaf sept bij jullie naar de opleiding bouwkunde I&A
    is het zinvol vanaf dag 1 een laptop te hebben waar Revit 2016 op draait of kan ik dat na de eerste weken besluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Beste Henry,

    Bijgaand de link naar de webshop voor laptops / workstations van HP maar ook andere merken. Regelmatig worden er nieuwe / gebruikte type aangeboden.

    Link : https://www.delaptopdiscounter.nl

    Succes,

    BeantwoordenVerwijderen